Keloid, bazı kişilerde deri yaraları veya cerrahi bir işlem sonrası ortaya çıkar. Bu kişilerde yara iyileşmesi aşırı fibröz doku gelişmesi şeklinde olur. Keloid yara iyileşmesi sonrasında yara derisinde:

Pembe, kırmızı veya ten rengi
Düzensiz yumru görünümünde
Sert , elastik kıvamlı bir oluşumdur.
Yara dokusunun iyileşmesinden sonra yaklaşık 1 yıl içinde ortaya çıkar. Deri yaraları, iltihap, sivilce, cerrahi müdehaleler, aşı bölgesi, yanıklar, su çiçeği hatta böcek sokması sonrası bile görülebilir. Cerrahi işlem sonrası yaranın mikrop kapması, çok sert dikişler ve yara içinde yabancı cisim kalması keloid oluşumunu tetikler.

En sık 10-30 yaş arası görülür. 10 yaş öncesi ve 30 yaş sonrası nadirdir. Esmer kişilerde ve zencilerde keloid şansı yüksektir.

Vücutta göğüs ön yüzü, omuz, sırt, çene, kulaklar ve alt bacaklar keloidin en sık görüldüğü alanlardır. Keloid alanının güneşe maruz kalması keloid ve çevre derisinin rengini koyulaştırabilir.
Bazı ciltlerde basınç uygulamak ve masaj keloidi hafifletebilir. Kortizonlu kremler, retinoid kremler, silikon içeren krem ve örtüler de keloidi azaltabilmektedir.

Keloid içine lokal kortizon injeksiyonları keloid tedavisinde faydalıdır.

Pulsed dye lazer keloid tedavisinde belli oranlarda başarılı olmaktadır.

5-fluorouracil, bleomycin, verapamil ve interferon alfa-2b gibi ilaçların keloid içine injeksiyonu, keloid tedavisinde faydalı bulunmuştur.

Kryoterapi yani buz tedavisi keloidlerde düzleşme sağlayabilir. Ayrıca keloid içine kortizon injeksiyonu ile birlikte uygulandığında, kortizon tedavisinin etkinliğini arttırmaktadır.

Keloid tedavisinde, genital siğil tedavisinde kullanılan imuquimod denenmeye başlanmıştır. Umut verici gözükmektedir. Ancak, etkinliğinin değerlendirilmesi için daha fazla çalışmalar yapılmalıdır.

Keloid tedavisinde, artık radyoterapi tercih edilmemektedir

Çok gerekmedikçe keloidin cerrahi olarak çıkarılması tavsiye edilmez. Çünkü keloid, cerrahi tedavi sonrası % 45-100 oranında tekrar eder.

Keloid tedavisi

Masaj, basınç uygulama tedavisi
Kortizonlu, retinoid, silikon ve imuquimod içeren kremler
Kryoterapi (Soğuk sprey)
Lazer tedavisi
Ilaç enjeksiyonları (Kortikosteroid, 5-FU, Bleomisin)
Bu tedavilerin belli bir basamak ve protokolü bulunmaktadır ve kişiye özel olarak planlanır.